2019. május 8-án a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége megbeszélést folytatott az UTIBER Közúti Beruházó Kft., a VIZITERV Consult Kft., a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Viziterv szakembereivel.
A megbeszélésről az alábbi tájékoztató született:
Az UTIBER Közúti Beruházó Kft., a VIZITERV Consult Kft és a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem konzorciuma a Viziterv közreműködésével végzi el a Transzeurópai Közlekedési Hálózat – TEN-T belvízi út fejlesztéséhezkapcsolódó tervezői feladatokat.
A Dunán évtizedek óta nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat, melynek eredményeként ma már a hajózható napok száma 250 nap alácsökkent. Így hajózhatósági szempontból nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak (Belgrádi Egyezmény, AGN Egyezmény). A felmérések szerint a Szob-Déli országhatár közötti szakaszon összesen 31 helyszínen, összességében közel 52 km-en kell a hajózhatóság javítása érdekében beavatkozni a vízgazdálkodás, a környezet- és természetvédelem követelményeit is kielégítő módon. Az előzetesen becsült beavatkozási helyszínek száma a Szap-Szob közötti szakaszon 12 db, az érintett folyószakasz hossza: 40 km.
Feladatok:
- Helyzetértékelő tanulmány készítése, kiegészítő vizsgálatok elvégzése a hajóúttervezés kiindulóparamétereit meghatározó jogszabályok hajóút szabályozásra és vízépítésre vonatkozó alapparaméterei (részletesen III. kötet 1. fejezet), valamint a meglévő és tervező rendelkezésére bocsátott nagyvízi mederkezelési adatok alapján, 5 db fizikai kisminta vizsgálat és 3D modellezés, 2 dimenziós hidrodinamikai modell felépítése, eredmények feldolgozása, értékelése, dokumentálása – 4 példány nyomtatott, papíralapú és4 példány elektronikus (pdf és szerkeszthető) formátumban,
- Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) felülvizsgálata (külön kötetben Szap-Szob és a Szob-déli országhatár közötti szakaszra, Tervező feladata az országhatáron átnyúló környezeti hatásokat bemutató egyeztetésekhez, véleményezéshez, elfogadásához szükséges idegen nyelvű dokumentációk és ismertetők elkészítése is), aktualizált és elfogadott SKV a Szob-déli országhatár közötti szakaszra, Véleményezett SKV tematika és véleményezett és elfogadott SKV a Szap-Szob közötti szakaszra – a hatósági eljáráshoz szükséges példányokon felül további 4 példány nyomtatott, papíralapú és 4 példány elektronikus (pdf és szerkeszthető)formátumban,
- környezeti hatástanulmányok elkészítése, felülvizsgálata mellékleteikkel együtt (Natura 2000 hatásbecslések, a Víz Keretirányelv dokumentációk stb.) – a hatósági eljáráshoz szükséges példányokon felül további 4 példány nyomtatott, papír alapú és 4 példány elektronikus (pdf és szerkeszthető) formátumban,
- környezetvédelmi engedélyek megszerzése, valamennyi a tervező által elvégzett alátámasztó vizsgálatok-alapján szükséges beavatkozási helyszínre,
- vízjogi létesítési engedélyes tervek elkészítése, felülvizsgálata (Szap-Szob és Szob-déli országhatár közötti szakaszokra, a jelen tervezési folyamatban beazonosított beavatkozási helyszínekre) – 4 példány nyomtatott, papír alapú és 4 példány elektronikus (pdf és szerkeszthető) formátumban,
- vízjogi létesítési engedélyek megszerzése, Szob-déli országhatár közötti szakasz – jelen tervezési folyamatban beazonosított beavatkozási helyszínekre,
- tendertervek elkészítése és a tenderdokumentáció összeállítása (Szob-déli országhatár közötti szakaszra, jelen tervezési folyamatban meghatározott beavatkozási helyszínekre) – 4 példány nyomtatott, papíralapú, 4példány elektronikus szerkeszthető és 2 példány elektronikus nem szerkeszthető formátumban,
- egyéb tervezői feladatok – időközi jelentések és zárójelentés összeállítása, havi jelentések a tervezés időtartama alatt, havi rendszerességgel tervezői kooperáció, PR tevékenységben való részvétel.
A mintegy 43 beavatkozási pont mindegyikén remélhetünk javulást a vízmélységben, így a hajózhatóságban.
A tenderterv 2021-ben készülhet el, míg a kivitelezés 2022-2025 között valósulhat meg.
Ez sajnos csak ideiglenes megoldás, a végső megoldás a duzzasztás, amiről szintén említést fog tenni a tanulmány.