Március 25-én az Európai Parlament végleges megállapodást fogadott el az Európai Tanáccsal az Európai Csatlakozási Eszközről (CEF) a 2021-2027-es időszakra vonatkozóan, melyeket Marinescu, Telička és Virkkunen előadók tárgyaltak.
Az Európai Belvízi Kikötők Szövetsége (EFIP) teljes mértékben üdvözli a belvízi közlekedést támogató projektek 50% -os társfinanszírozási küszöbértékét. Ez nagy eredmény az európai belvízi kikötők és a belvízi közlekedés szempontjából általában, mivel a belvízi közlekedési ágazat potenciálja jelenleg Európában nagymértékben kihasználatlan. Megmutatja az Európai Unió elkötelezettségét a 21. századi belvízi hajózási ágazatban.
Továbbá a belvízi kikötőkre vonatkozó határokon átnyúló meghatározás tisztázása üdvözlendő és szükséges. A belvízi kikötői projektek meghatározásuk szerint mély, határokon átnyúló hatást gyakorolnak, mivel támogatják és erősítik a tagállamok közötti kapcsolatot és kereskedelmi forgalmat.
Ezenkívül a végleges megállapodás tartalmaz egy javaslatot a jövőbeni felhívások várható célkitűzéseinek és ütemtervének nagyobb átláthatóságára, mivel a Bizottság többéves munkaprogramot tesz közzé, amelyben felvázolja a jövőbeli felhívásokat. A jelenlegi CEF-időszak alatt gyakran nagyon tisztázatlan volt, hogy egy új pályázatot hirdetnek-e, illetve milyen prioritások lennének.
Mivel az infrastrukturális projektek hosszú fejlesztési folyamatot eredményeztek, így a projektek nem érik el a szükséges időt, vagy akár túl érettek ahhoz, hogy az adott felhívás idején jogosultak legyenek finanszírozásra.
A megállapodás szerint javul a projektek tervezése és előkészítése.
Végül az EFIP üdvözli a belvízi utak végleges beillesztését az 5G folyosókba. Ez a befogadás elengedhetetlen a belvízi hajózás innovációjának jövőjéhez. Mivel a félig autonóm és autonóm belvízi hajók tovább fejlődnek, 5G lefedettségre lesz szükség. E befogadás nélkül ezek az innovációk súlyosan akadályoznának.
Az EFIP igazgatója, Turi Fiorito elmondta: „Üdvözöljük a végleges CEF-megállapodást, mivel elismeri, hogy továbbra is szükség van az európai közlekedésre és különösen a belvízi közlekedésre. Szeretnénk gratulálni az összes tárgyaló fél kemény és szorgalmas munkájához a megállapodás létrehozásában, amely megerősíti és javítja az európai összekapcsolási eszközt. Lehetővé teszi a belvízi kikötők és a belvízi utak számára, hogy a következő finanszírozási időszakban ambiciózusabb projekteket valósítsanak meg. Nemcsak azért, hogy elérjük az éghajlatváltozási kötelezettségvállalásainkat, hanem Európa számára is a levegőminőséggel kapcsolatos kihívások kezelését és versenyképességét. ”
(A CEF sajtóközleménye)