A kikötőszövetség részt vett a Duna Transznacionális Program keretében megvalósuló DBS Gateway Region c. projekt regionális workshopján, amely július 11-én került megrendezésre Budapesten.
A Dunai kikötő- és áruforgalom fejlesztésében érdekelt szervezetek és döntéshozók képviselőinek részvételéve lezajlott rendezvény házigazdája a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. volt, aki a nemzetközi projekt megvalósításában projekt partnerként is részt vesz. A projektről bővebb információ a www.interreg-danube.eu/dbs-gateway-region weboldalán található.
A rendezvény célja a magyarországi vízi áruforgalom növekedését eredményező, elsősorban kikötői fejlesztési lehetőségek feltárása, ezzel kapcsolatos közös gondolkodás.
A rendezvény Marján Miklós köszöntőjével indult, majd Lajtár Attila (RSOE) előadását hallgathatták meg a résztvevők a folyami információs szolgáltatások hatékonyságának növeléséről, a HERO c. európai uniós projektjük bemutatásán keresztül. Ezt követte Dr. Balatonyi László (ÉDUVIZIG) előadása a magyar Duna szakasz hajózhatóságának fejlesztéséről. A harmadik előadó Kiss Gergely (NFM) volt, aki a dunai kikötők fejlesztésének támogatási lehetőségeit ismertette.
Az előadásokat egy közös gondolkodás követte, melynek során a résztvevők arra vonatkozóan gyűjtöttek javaslatokat, hogy milyen fejlesztések szolgálhatják a vízi áruforgalom növekedését Magyarországon. A közel negyven javaslat alapján az alábbi fejlesztési kategóriák kerültek megfogalmazásra (prioritási sorrendben):
- Hajózási feltételek biztosítása
- Ipar betelepülésének ösztönzése
- Tároló kapacitás bővítése
- Logisztika és intermodalitás fejlesztése
- Marketing
- Pályázati lehetőségek bővítése
- Rakodási technológiák korszerűsítése
- Versenyfeltételek szabályozása
- Információs rendszerek fejlesztése
- Adminisztrációs folyamatok hatékonyságának növelése
A javaslatokból egyértelműen megmutatkozott, hogy a résztvevők legfontosabb fejlesztendő területnek a Duna hajózhatóságának javítását tartják, emellett kiemelten fontos a kikötők tárolási kapacitásainak bővítése, valamint az ipar betelepülésének ösztönzése is.
A projekt a Duna Transznacionális Programból, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, az Európai Unió és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg.